ראשית מהו רחפן?
רחפן (באנגלית: drone או quadcopter) ורב-להב (באנגלית: Multirotor או multicopter) הוא כלי טיס בלתי מאויש היוצר עילוי באמצעות סיבוב מדחף בעל להבים, בדומה למסוק.
וויקיפדיה
בגדול רחפנים אזרחיים מתחלקים ל-3 סוגים עיקריים:
(ליחצו על הלשוניות)
מחירים בטווח: 50-1500 ש”ח
קטנים, זולים ובעיקר טיפשים. הם מאוד כיפים למשחק ולאימון של קוארדינציה. היקרים שבהם יגיעו כשהם יודעים לשמור על עצמם מרחפים ואולי אפילו ידעו לעשות כמה טריקים של אוירובטיקה (היפוכים וכו’…).
אם מותקנת מצלמה אז היא תהיה בסיסית, ללא שום ייצוב. מערכת התקשורת לרוב תהיה מבוססת WIFI והקליטה תהיה לכמה עשרות מטרים במקרה הטוב. ישנם מאות סוגים של כל מיני חברות סיניות שנראים טוב על הקופסה אבל בפועל יפסיקו לעבוד באופן תקין לאחר מספר הטסות.
הסוללה תספיק לכמה דקות בלחץ.
לסיכום – נחמד לילדים לשחק.
מחירים בטווח: 1000-7000 ש”ח לערכה
אלו רחפנים לאוהבי האקסטרים. הם מאוד מהירים, מאוד עמידים ומתאפיינים הרבה בבנייה עצמית. יש כאלו שבונים מ-0 ויש כאלו שקונים ערכות מוכנות. הרחפנים הללו לרוב יהיו קטנים, המצלמה שתהיה מחוברת תשמש בעיקר לתצוגה והמטיס יהיה עם משקפת FPV. המטרה שלהם היא להנות מהטסה מהירה מאוד וביצוע פעלולים.הם “אופנועני הספורט” של הרחפנים. עבורם התחביב הוא בדם, ולניסיון שצוברים השפעה מכרעת על יכולות ההטסה. בעולם ישנן תחרויות מאוד מכובדות ועתירות משאבים וזה נחשב לספורט לכל דבר.מחירים בטווח: 1500-8500 ש”ח
אלו רחפנים מלאי טכנולוגיה שכל מטרתה להפוך אותם לאוטומטים ככל הניתן על מנת לתת למפעיל להתרכז במה שחשוב לו ביותר וזה הצילום. האיכותיים בקטגוריה הזו יגיעו עם גימבל (מייצב פיזי למצלמה), עם תקשורת ברמה גבוהה (שיכולה לאפשר טיסות מעל ק”מ הרחק מהמטיס), התנהגות ויציבות מופתית.
הם ידעו לחזור הביתה לבד, יעזרו להמנע ממכשולים ואיתם אפילו אפשר לתכנת מסלולי טיסה מראש או להיעזר במצבי טיסה חצי אוטונומים (מעקב).
בניגוד לרחפנים מהקטגוריות האחרות – רחפני צילום לא “מטיסים” (הם אחראים להשאר באויר בעצמם) אלא “מפעילים”.
- חשוב לציין, ישנם רחפני צילום יקרים בהרבה אשר משמשים בהפקות אולפנים, אנחנו לא נדון בהם במסגרת הזו.
אני נדבקתי בחיידק הרחפנים כחובב טכנולוגיה וכאחד שחיפש תחביב שיוציא אותי מהבית.
קוארדינציה אף פעם לא הייתה הצד החזק שלי וצעצועים יקרים לשם המשחק פשוט לא היו בראש פירמידת הצרכים שלי.
צילום לעומת תמיד דיגדג לי. כמעצב תמיד הייתי ויזואלי אבל איכשהו התעסקתי בעיקר ב”המצאת” גראפיקה אל מול תיעוד (צילום).
הרעיון ביכולת שלי להביט ולתעד מלמעלה בזווית מבט שעד כה לא הייתה נגישה לי הלהיבה אותי עד מאוד. וכך נכנסתי לתחום הצילום האווירי.
הרחפן הראשון שלי היה פאנטום 3 אדוונס. לאחר נסיון של כ-3 שנים ואינספור התייעצויות / פניות מחברים, בני משפחה או סתם עוברי אורח להעלות את משנתי בנושא על הדף ולהנגיש אותו לכל המעוניין.
רחפני צילום - מי נגד מי?
טיב של רחפן צילום נמדד במספר פרמטרים:
- התנהגות באוויר (יציבות, מהירות)
- אמינות
- איכות מצלמה
- ייצוב תמונה (גימבל)
- איכות שידור לרחוק (טווח)
- זמן סוללה (זמן טיסה)
- תכונות מתקדמות (זיהוי מיקום, תכניות הטסה אוטונומיות וכו'...)
- יציבות תוכנה (אפליקצית שליטה)
חברה אחת נמצאית הרחק מקדימה בכל הקשור לפרמטרים אלו, היא נקראית DJI והיא ה-Apple של רחפני הצילום, אבל לא כמו אפל של היום, אלא כמו של אז – שאנדרואיד היה בתחילת דרכו.
DJI נמצאת בפער טכנולוגי כה גדול מכל המתחרים שלה שהיא בפועל מתחרה בעצמה. קבלו נתון – מתוך אלפי מותגים שקיימים בעולם הרחפנים – כ-75% מהרחפנים בעולם הם מתוצרת DJI. זה נתון בלתי נתפס כמעט של הגמוניה מוחלטת בתחום הצילום האווירי.
זה לא שאין עוד חברות מעולות (Yuneec, Parrot, Autel ועוד…), פשוט DJI נמצאת הרחק מקדימה.
נראה שבכל דור חדש שהיא מוציאה היא רק מגדילה את הפער ומשתלטת על כל רמות המחיר, החל מרף הכניסה (ספארק), דרך שליטה מוחלטת בשוק הכי גדול של ה-MID RANGE (עם הפאנטום האלמותי וסדרת המאוויק ששינתה סדרי עולם), ועד למכונות היקרות באמת (אינספייר).
אז תשובה לשאלה אחת כבר יש והיא די חד משמעית:
- באיזו חברה הכי כדאי לבחור?
באיזה דגם כדאי לבחור?
ובכן זה תלוי קודם כל בתקציב, ובהגדרה נכונה של דרישות. האם חשובה יותר הניידות? או איכות הצילום? אם לדוגמה אתם רוצים לקחת אותו לטיולים, ניידות זה ערך עליון. לעומת זאת אם אתם מתניידים לרוב עם רכב וצריכים כלי גדול יותר ויציב יותר, ההמלצה תשתנה.
לנוחיותכם אציג כאן רשימה מתמוצתת של סל הרחפנים לשוק הפרטי שיש במרכלותה של DJI עבורכם. אציין עבור כל רחפן את היתרונות החזקים שלו, החסרונות ואתאר אותו בקצרה.
רף כניסה לתחום הצילום
ספארק
Spark
קטן ומרגיש כמו צעצוע, אבל רחפן נהדר כרחפן כניסה לתחום. יציב כמו אחיו הגדולים, ומגיע בקלות למרחקים שכבר לא תראו אותו.
חסרונות:
› מערכת שידור מבוססת WIFI (מגיע לכמה מאות מטרים עם שלט).
› גימבל 2 צירים (יתקשה לייצב ווידאו בזוויות סבסוב)
› זמן טיסה נמוך (כ-10-15 דקות לסוללה)
› מוגבל במאפייני צילום
מחיר: 1500-2500 ש”ח (תלוי חבילת איבזור)
מאויק אייר
Mavic Air
קטן אבל זהה לחלוטין לאחיו הגדול מבחינת מאפייני מצלמה ויכולות טיסה. מייצב המצלמה מורכב מ-3 צירים (בניגוד לספארק) מה שמבטיח צילומי וידאו חלקים בכל התנאים. עשיר מאוד בהגדרות צילום ותכניות טיסה.
חסרונות קטנים:
› מערכת שידור מבוססת WIFI (פחות מוצלחת לטווחים גדולים).
› זמן טיסה בינוני (כ-20 דקות לסוללה)
מחיר: 3000-4500 ש”ח (תלוי חבילת איבזור)
לחובבים רציניים
מאוויק פרו
Mavic Pro
הרחפן ששינה את כללי המשחק.
כשהמאויק יצא לראשונה (2016), הוא הביא יכולות, גמישות ותוצרים שלא היו מוכרים בגדלים שכאלו. הוא הפך את רחפן הצילו לכזה שאפשר לקחת איתך לכל מקום. הרבה היו סקפטיים לגביו – אמרו שהוא רק צעצוע, שהרגליים המתקפלות ישברו לאחר, שהגיבמל של המצלמה עדין מדי ובכלל שהוא נראה כמו ג’וק. היום שנתיים אחרי זה נחשב לאחד הרחפנים האמינים ביותר, הפופלרים ביותר והאהובים ביותר בתחום. הוא עשיר בתכונות מתקדמות, יש לו מצלמה לא רעה בכלל, והוא מגיע לטווחים שערורייתיים (בעל איכות קליטה מהגבוהות בתחום) גם היום למרות שכבר יצאו דורות ההמשך שלו הוא עדיין אופציה מאוד טובה לרכישה ושוק היד 2 מאפשר מציאות שחבל לפספס.
חסרונות:
› מתחיל להיות מיושן וישנם כבר דגמי הדור הבא.
› ישנן מצלמות משוכללות יותר היום.
מחיר: 5000-6500 ש”ח (תלוי חבילת איבזור)
היורשים
מאויק 2 פרו/זום
Mavic 2 Pro / Zoom
דור ההמשך של המאויק פרו. כל הטכנולוגיה הכי חדישה, התנהגות מופתית באויר. חיישני התנגשות מכל כיוון. זמן טיסה של כ-30 דקות. מערכת שידור לאחור לטווחים שערורייתיים.
ההבדל בין שני הדגמים הוא שלדגם ה-ZOOM יש עדשת זום אופטי. לדגם ה-PRO יש חיישן מצלמה של 1 אינץ’, מה שמעלה משמעותית את טיב התמונות והווידאו שאפשר להפיק ממנה (ההבדל קופץ במיוחד בתנאי תאורה לא אופטימלים).
חסרונות:
› מחיר קשוח מאוד.
מחיר: 6100-8600 ש”ח (תלוי בדגם ובחבילת האיבזור)
לאלו שעבורם זה מקצוע
פאנטום 4 פרו/אדוונס
Phantom 4 Pro/Advance
פאנטום – הסדרה שסללה את הדרך.
עד למאויק סדרת הפאנטום הייתה התשובה החד משמעית לכל מי שהתעניין בצילום מרחפנים. הדור האחרון מתאפיין בהתנהגות אוויר מופתית, בהמון טכנולוגיה ובמוניטין רב שנים של הסדרה. הדגמים האחרונים של הפאנטום בעלי מצלמה נהדרת עם חיישן 1 אינץ’ שבעזרתם אפשר להפיק תוצרים ברמה מקצועית. ההבדל בין דגם ה-אדוונס ל-פרו הם בעיקר בתוספת חיישנים בצדדים עבור ה-פרו. בנוסף יש דגם עם מסך Crystal sky מובנה בשלט (מסך מיוחד עם בהירות גבוהה במיוחד, מה שעוזר המון בהפעלה תחת השמש). מבחינת יחס עלות/תועלת דגם האדוונס הוא הנקודה הכי משתלמת כיום אם חשוב לכם לשמור על איכות צילום (כאמור מצלמה עם חיישן 1 אינץ’) במחיר נגיש.
חסרונות:
› לא נייד כמו אחיו הקטנים, תצטרכו להסתובב עם תיק גב ייעודי עבור הרחפן והציוד.
› חשוב מאוד – לא להתבלבל עם פאנטום 4 הרגיל שנראה כמעט זהה אבל בעל מצלמה רגילה, ייצורו הופסק, ואין הצדקה להעדיף אותו כחדש אל מול המאויק בעל אותם מאפיינים ברבע מהגודל.
מחיר: 5400-8500 ש”ח (תלוי בדגם ובחבילת האיבזור)
אינספייר 2
Inspire 2
מלך המקצוענים.
משמש להפקות גדולות ומורכבות. מסוגל לטוס במהירות של רכבי ספורט (משמש לצילומי ראלי), ניתן לשליטה בידי שני מפעילים (אחד אחראי על ההטסה, השני על שליטה בכיווני המצלמה), תושבת מצלמה מודולרית (אפשר להחליף מצלמות לפי צורך) הרבה מאוד כוח מיחשוב סביב יצירת חומרי גלם באיכות אולטרא גבוהה (רושם ישירות לכונני SSD) ועוד אינספור מאפיינים מקצועיים ברמה הגבוהה ביותר.
חסרונות:
› מחיר – קשוח מאוד.
› ניידות, זה לא כלי שלוקחים כבדרך אגב לטיול. מדובר על מזוודות פליקן עבות כרס.
› בשל הייעוד , פחות מתאים למתחילים, פחות ידידותי ומצריך מפעילים מנוסים.
מחיר: עבור הפלטפורמה בלבד מתחיל מ-15,000 ש”ח. על כך יש להוסיף מצלמה וציוד משלים.
מה חשוב לדעת בקניה של רחפן צילום?
אז התייעצתם, חפרתם בקבוצות בפייס והגעתם להחלטה על הדגם שבא לכם עליו. מה עכשיו? כל קיוסק כבר מוכר אותם ולמה לא לקנות בכלל בחו”ל? להלן מספר טיפים בקצרה שנסכם עימם את הפוסט הארוך כל כך:
האם אפשר לקנות בחו"ל?
אפשר, העניין הוא שאחרי הצהרה על מע”מ ושוט ממילא מגיעים למחיר מאוד דומה לזה של הארץ. כך שהחסכון הכספי מתגמד.
אבל – יש משהו שחשוב לדעת – זהו מוצר שמשדר ברדיו – וככזה הוא מחויב באישור ממשרד התקשורת, ומשרד התקשורת … איך נגיד…עדיין עובד בפקסים (סטגדיש). כלומר, מבחינת המכס – הם ירצו חשבונית ריכשה מהארץ, אין חשבונית? אז בנוסף על ההאקסטרא תשלום – תצטרכו להמציא מסמך מגוף שהבירוקרטיה שלו חוגגת. כל פעם שתסעו לחו”ל תהיו עם החשש הזה. לעומת רחפן שנקנה בארץ וברגע שיש עליו חשבונית – הוא כבר לא מעניין את המכס.
זה משנה איפה בארץ?
2 כללי אצבע:
א’. לקנות של יבואן רשמי (היבואן הרשמי של רחפני DJI בארץ הוא בנדא מגנטיק).
ב’. לקנות מחנות שמתעסקת ברחפנים, כך שיהיה לכם את מי לשאול שאלות ועם מי להתייעץ. ראיתי לא מעט אנשים שקנו באופיס דיפו למיניהם ולא היה להם עם מי לדבר במקרה תקלה כי למוכרים אין שמץ ל מושג בדברים שהם מוכרים.
באמת צריך את הקומבו?
לרוב הסדרות יש גרסה שנקראית Fly More Combo. היא כוללת כמה אביזרים ועולה תוספת משמעותית של כסף. האם שווה? כן – רק בשביל הסוללות. סוללה אחת נגמרת מהר מאוד, כדאי מאוד שתהיו עם 3 סוללות לרחפן.
איך בכל זאת אפשר לחסוך כמה פרוטות?
…שמעתי יש עיר בדרום שעליה אין מע”מ. כן אפשר לקנות רחפן גם שם…
קניתי - יאללה מטיסים?
לעצור, ולקרוא את חוברת ההפעלה, לאט ובסבלנות. מדובר על מכשיר מ-א-ו-ד משוכלל. כדאי מאוד להבין מי נגד מי. וממש אבל מ-מ-ש לא להפעיל פעם ראשונה בתוך הבית.
כמו כן, מומלץ לטחון סרטוני YOUTUBE בנושא, יש כל כך הרבה מדריכים שזה חטא לא לראות לפחות כמה מהם.
אם יש שאלות נוספות תרגישו חופשי להציף בתגובות שלמטה , אדע לעדכן את הפוסט בהתאם.
מקווה שעזרתי לעשות קצת סדר בדברים, ומאחל לכם שעות הטסה מרובות ובטוחות. 🙂
קניתם רחפן צילום?תתחדשו! מה עושים עכשיו?
מוזמנים לקרוא על הצעדים הראשונים אחרי רכישת רחפן DJI.
קונספציות על רחפניםשמעתם את הזמזום, הבטתם מעלה -
וזיהיתם רחפן, שם למעלה. האם הוא מצלם אתכם?
תשובות ל-מיתוסים שכדאי להכיר.
5 מחשבות על “רחפן צילום – למי? למה? המדריך למתלבט”
בשם כל המתלבטים, תודה רבה על המדריך. עושה המון סדר. ראיתי שיש אנשים שעושים הדרכות בתשלום אחרי הקניה. גם אתה עושה כאלה?
היי ענבל, כן יש כאלו שעושים הדרכות בתשלום. בפועל עם קצת סבלנות ו-יוטיוב אפשר להבין הכל לבד.
זה לא מתאים לכולם, ועבורם כאלה שעושים הדרכה יכולים לעזור.
אני לא עושה הדרכות בתשלום, אולי כדאי שאתחיל 🙂 לבנתיים, אם מישהו/י מעוניינ/ת – אפשר לתאם ואוכל להסביר מי נגד מי ללא תמורה.
(את בברצלונה לא? אשמח מאוד להגיע להדריך :))))
אהלן, מדריך שעושה סדר מעולה.
1. במידה ואקנה את הרחפן בחו״ל (כשאני בחו״ל), עדיין עשויים לשאול שאלות במכס? או שהכוונה שלך הייתה רק למשלוח בדואר?
2. הטסת הרחפן דומה להטסת טיסן? אני מסתכן בלרסק את הכסף שלי באיזה שדה פתוח?
היי מיכאל, תודה על הפרגון
1. במידה ותופסים אותך במכס דינו של הרחפן ככל מוצר אחר שניסית להכניס ללא הצהרה מסודרת, ההבדל הוא שעבור הרחפן גם תצטרך להמציא אישור ממשרד התקשורת.
2. ככל כלי מעשה ידי אנוש שמתעופף לו באוויר, יש סיכוי שתרסק אותו :). טיסן הרבה יותר קשה לשליטה, רחפני צילום מאוד נוחים להפעלה כי הם מיועדים לצילום ולא להנאה מהטסה, לכן רוב הדברים שם קורים אוטומטים (שמירה על גובה, מיקום, ריחוף וכו’).
מה לגבי המאוויק מיני, מה דעתך עליהם? איפה הם נכנסים?