מיתוסים שכדאי להכיר ולנפץ על רחפני צילום ב-2018 (וכנראה גם ב-2019)

ישנן מספר הנחות ששמתי לב שחוזרות על עצמן בכל הקשור לרחפני צילום. אלה הן 7 הקונספציות שאני נתקל בהן הכי הרבה:

קונספציות על רחפנים ב-2018
יש מישהו שלא שמע עדיין את ה-"בזזזז..."?
1

זה כלי אווירי מאוד מסוכן והאסון רק מחכה לקרות

מדובר על כלים בעלי יכולת לעלות לגבהים בהם הם חולקים מרחב אווירי עם כלים אוויריים אחרים. אוי אם תתרחש התנגשות בין הרחפן לבין מסוק (לדוגמה) והוא יתרסק עם כל יושביו. האסון הוא רק עניין של זמן.
האמת – רחפנים נמצאים איתנו לא שנה ולא שנתיים.
בנוסף כלים מעופפים של חובבי הטסה ברדיו נמצאים איתנו עשרות שנים.

מטוסי חובבים נמצאים פה כבר זמן רב מאוד
כאלו היו כאן הרבה הרבה לפני הרחפנים

כלי טיס משחר היסטוריית התעופה מתמודדים עם איומים אוויריים משמעותיים יותר (ציפורים בחופה/במנוע) ועדיין איכשהו טסים.

abcnews
מתוך מאמר של שרה נתר מ-abc News :
ציפורים עפות לתוך מטוסים בכל יום, ולרוב עושות זאת ללא נזק משמעותי למטוס. לרוב אפילו לא מורגשת רעידה, אומר ג'ון אוסטרום, יו"ר וועדת פגיעות ציפורים בארה"ב, שנוסדה ב-1991 על מנת לאבחן פגיעות ציפורים והמלצות עבור תעשיית התעופה. אבל, פגיעות ציפורים במטוסים יכולות להיות גם קטלניות, עם יותר מ-200 אנשים שנהרגו משנת 1988 בגלל התנגשויות אוויריות עם ציפורים, כך לפי הוועדה של אוסטרום.
SARAH NETTER
Screenshot at Oct 20 23-37-11
מתוך מאמר של ווס וולקוט מ-Gizmodo :
ברנדן שולמן, מ-DJI אמריקאי המתמחה בחוקים הקשורים לכלי טיס בלתי מאוישים מסביר שמטוסי סילון ששואבים כתאונה רחפנים ברום גבוה הם לא מקרה בסבירות גבוהה, והסיכוי שמפגש כזה ממש יסתיים בתאונה אוירית הוא קלוש. כמו כן מציין עו"ד שולמן שטייסים בארה"ב זיהו מטוסי חובבים על רדיו לאורך שנים, ולא דיווחו על כך היות וזה לא היה עניין. רק בשנת 2014 ה-FAA האמריקאי התחיל לדרוש מטייסים לתעד כל מפגש עם רחפן למערכת ההגנה הארצית. כ-650 תקריות תועדו (נכון לסוף 2016) והתקשורת חגגה לקרוא להן תקריות של "כמעט ונפגע". ברוב המוחלט של התקריות "כמעט ונפגע" לכאורה, מדובר היה בתצפיות מהקרקע או במצבים אחרים שלא היוו סכנה ממשית. למעשה בחלקם לא ברור שמדובר כלל ברחפן.
Wes Walcott

רחפן שנכנס למנוע סילון יתפרק לחתיכות קטנות בכניסה. סוללת ליתיום? תישרף ותיכלה הרבה לפני שנוכל להגיד אברה קדברה.

אחרי שזה נאמר, חשוב לציין שסיכוי תאורטי לזווית מסוימת במהירות מסוימת אכן יכול לגרום לנזק למנוע או לחופה או לגוף כלי הטיס – כל כמה חודשים מתפרסם ניסוי מעבדה חדש ש-"מוכיח" מסוכנות של מפגש שכזה.

באמצעות שיגור מדויק של רחפן (שחוברו לו רקטות ובאותה מידה יכול להיות אבטיח) לתוך כנף סטטית של מטוס ב-דיוק מתמטי שרק במעבדה ניתן להגיע אליו, מראים את התוצאות הנוראיות של כנף שניזוקה ממפגש שכזה.

אז כן – צריך לדעת – בהינתן תנאים מאוד מדויקים לתרחיש מאוד מסוים, תאורטית – רחפן יכול לעשות נזק לחופה / גוף / מנוע של כלי אווירי. רק שכאן אנחנו נכנסים לשאלה על הסתברויות והתרחשויות בפועל, מה שנקרא "תכלס קרה". אם מפגש פתאלי אכן יכול לקרות בתאוריה – אז באיזו סבירות, וכנגזרת – מה פוטנציאל הסכנה הממשית?

כמה אנשים מתים בשנה מתקריות הקשורות לרחפנים אזרחיים באופן כלשהו?
0 תקריות קטלניות דווחו. לא השנה, לא שנה שעברה – כל השנים.

פרופורציה הסתברותית

מצאתי מאמר מעניין שכיוון אותי לדו”ח CDC האמריקאי הנוהג כל שנה לפרסם את הסיבות לתמותה של אמריקאים.

היה מעניין להסתכל על המיתות ה-“נדירות” כדי לקבל פרפסקטיבה על התמונה. הידעתם ש בין השנים 1999-2014 בארה”ב:

  • מתו 951 אמריקאים מתקריות עם מכסחת הדשא שלהם.
  • מתו 4,183 אמריקאים מתקריות המערבות ציוד חקלאי כבד.
  • קבלו את זה – מתו 10,206 אמריקאים ממקרי תאונות של חנק בשינה במיטה. 10,206 אנשים. פעם הבאה שתלכו לישון ותתלפפו עם השמיכה תחשבו על הנתון הזה.
  • ואם במיטות עסקיננו – 10,386 אמריקאים מתו מתאונות הקשורות ב-נפילה מהמיטה.

נתונים מ-מאמר מקור Business insider

רחפנים אזרחיים? 0.
האם זה יקרה מתישהו? בטוח שכן, אנחנו בני האנוש מתמחים בלמצוא דרכים מוזרות להזיק לעצמנו, אז כנראה גם ימותו מתישהו מרחפנים אזרחיים. אבל זו לא הנקודה – הנקודה היא שיש הקצנה ודמוניזציה באשר לפוטנציאל הסכנה של הכלים הללו.

אז כן – צריך להפעיל שיקול דעת, וגם להפעיל רגולציה מסודרת לחוקים ונהלים של איך אזרחים אמורים להפעיל את את הרחפנים שלהם (משהו שגופים רגולטורים בעולם מנסים לפצח, כי הגיע שלב שהטכנולוגיות מקדימות בהרבה את הבירוקרטיות של הגופים הללו). אבל מפה ועד “סכנת נפשות” המרחק הוא רב, רב מאוד ועדיף אולי להשקיע בתחומים אחרים את ההיסטריה (“אופניים חשמליים” לדוגמה שגובים קורבנות ממשיים ולא "פוטנציאליים" בכל יום).

2

רחפנים טובים לריגול, ולכן משתמשים בהם

לרחפני צילום יש מצלמה. והם מצלמים. גם לטלפון שבכיס שלכם.
בשל גודל רחפני הצילום המצלמות עליהם מאוד מוגבלות מבחינת עדשות, כלומר, אין יכולת אמיתית לעשות זום גדול מספיק כדי לראות מה אתם עושים בסלון ביתכם ממרחק בטוח שלא יסגיר את הרחפן (רחפנים עם מצלמות גדולות עם עדשות גדולות הם ענקיים וממש לא נכללים ברחפנים שאנחנו מדברים עליהם).
הרחפן יהיה בדרך כלל בגובה עשרות מטרים מה שלא מאפשר לו לראות פרטים ברמת הריגול. בנוסף, לרחפני צילום יש זמן סוללה מאוד מצומצם (הטובים והיקרים שבהם יכולים לשהות באוויר גג 30 דקות) – עבור ריגול ומציצנות , זמן מוגבל ועדשה בסיסית הם לא בדיוק הכלים היעילים ביותר לביצוע המשימה.

רחפניסטים לא באמת מרגלים אחריך
ריגול? מציצנות? זה מה שרואים מזוית הרחפן

למעשה הרבה יותר קל והגיוני לחטט ולרגל עם מצלמה רגילה + עדשת זום ענקית.
רחפן שנמצא מעל השכונה לא רואה מה אתם רואים בטלויזיה, הוא פשוט רואה רצף בלוקים של בניינים. זה הכל.
האם זה אומר שאי אפשר להשתמש ברחפן כאמצעי ריגול? בוודאי שאפשר, כמו בכל מצלמה, אבל אז זה כבר עניין של מישהו שמעוניין לרגל אחריכם ולא הכלי שהוא משתשמש בו, ובמידה והיה רוצה לרגל, כנראה היה מוצא כלים יעילים ושקטים יותר.

אגב, סתם לספורט, מתי פעם אחרונה נכנסתם לגוגל מפות? למבט הלוויין? או למבט הרחוב (Street View) של הרחוב שלכם? אם אתם חרדים לפרטיות שלכם כדאי שתדעו שסביבתכם כבר מזמן מתועדת עבור העולם.

3

רחפן עבר מעל הגינה שלי - הוא הסיג גבול

מבזק חדשות – אין לנו בעלות על מרחב אוירי עד הסטטוספרה. אחרת כל מטוס אל-על שהיה ממריא לאירופה היה צריך לשלם דמי שכירות לתושבי קו אווירי פתח תקווה/גבעתיים/תל אביב.
כלים תעופתיים עוברים מעלינו כל הזמן בכל שעות היממה, את חלקם אנחנו רואים, ואת חלקם אנחנו לא (עקב גדלים וגבהים).
אז לא – רחפן שעבר מעל המרפסת / גינה שלכם לא הסיג גבול. ישנו גובה מסוים שמעליו האויר כבר אינו שלכם.

איננו בעלים של המרחב האווירי שמעלינו
האם זו הסגת גבול?
4

אל תשקיע במשוכלל, תלמד על פשוט

צעצוע הוא צעצוע

אז אתם רוצים רחפן צילום? ואמרו לכם שזה יקר וחבל על הכסף כי ישר תרסקו אותו, עדיף שתתחילו מרחפן זול ותלמדו להטיס?
אממ…לא נכון.
זה קצת כמו להגיד למישהו שמתעניין באייפון – תנסה קודם טלפון נוקיה עם מקשים, תראה אם אתה מתחבר. מעבר לעובדה ששניהם טלפונים אין הרבה קשר ביניהם.
רחפן צילום מתקדם לא “מטיסים” אלא “מפעילים” – הוא תוכנן להיות אוטומטי להטסה, ולהוריד מכם את ההתעסקות האמיתית של ההטסה (שהיא קשה ומצריכה יכולת קוארדינציה ואימון). אתם “אומרים” לו לאן לטוס (קדימה | אחורה | לצדדים), והוא יטוס – ישמור בעצמו על הגובה / איזון / כל שאר הז’ארגון שיצריך מכם יכולות של טייסים מנוסים, כדי שתוכלו להתעסק במה שחשוב והוא הצילום (תכנון פריים/שוט, הגדרות מצלמה וכו’).

5

חייב רשיון כדי להטיס רחפן בישראל

א'. עבור שימוש חובב שלא למטרות מסחריות אין צורך ברישוי מיוחד. ישנם גופים שחפרו איזה חוק ארכאי מלפני עשרות שנים שאומר שצריך להיות חבר בקלוב תעופה, החוק הזה נחקק בעבור כלי טיס מסוג אחר ותחביב מסוג אחר. החוק בפועל לא מיושם כי הוא לא רלוונטי להיום.

ב’. עבור הפעלה מסחרית ע”פ החוק כן צריכים רשיון. וכאן כדאי להרחיב כי גם בכך ישנה עמימות מסוימת. מצד אחד – לא מספיק רשיון מטיס וחשוב להבין זאת. צריך גם רשיון זנב – בעצם שהחברה שלכם תירשם כחברת תעופה לכל דבר והרחפן יהיה רשום עם מספר ייחודי לו (אפשר להקביל זאת ל-מספר מונית בעולם המוניות). זה כבר תהליך משמעותי ויקר בהרבה מאשר להוציא רישוי מטיס. עבור צלם חתונות עם רחפן צילום בתיק המצלמות שלו – זה לא באמת רישוי ריאלי והגיוני במציאות שלו. ישנה אפשרות “לרכב” על חברה מרושיינת שעברה את התהליכים תמורת תשלום פרמיה לחברה.

הצד השני של הסעיף הוא שלא רק שהחוק כיום לא ממש מעשי עבור אחוז גדול מהעוסקים – החלק הבעייתי יותר שהוא לא ממש בר אכיפה בהינתן המשאבים הקיימים.
אז מה קורה כשיש חוק לא הגיוני ואין מישהו שיאכוף אותו? המערב הפרוע.
חברות שהשקיעו ברישוי מוצאות עצמן מתחרות מבחינת תמחור באנשים פרטיים שמציעים אותה תמורה ברבע מהמחיר של אותו השירות, שעבורם לעבוד כחוק כפי שהוא היום זה פשוט לא משתלם.
האבסורד הגדול ביותר הוא שהמרושיינים מפוקחים ויכולים לספוג הרשעות, בזמן שהשאר לא רשומים ולא מנותרים בשום מקום. היו מעורבים בארוע והוחרם הרחפן? למחרת הולכים וקונים חדש.

  • הנקודה החיובית בהקשר היא שנראה שההבנה שהרגולציה צריכה להדביק את הקצב בהחלט נמצאת על סדר היום אצל הגופים הרלוונטיים , והחקיקה כנראה תשתנה בנושא למשהו ריאלי יותר.
6

הרחפנים היום אוטונומים לחלוטין

“אני רוצה רחפן שאני זורק באוויר כשאני מתיישב על אופניים בטרק וכשאני מסיים את הdownhill הוא ינחת לי חזרה ליד”.
לא. אנחנו עדיין לא שם. רחפני צילום אמנם הופכים להיות חכמים מיום ליום אבל המרחק לאוטונומיה מלאה הוא עדיין גדול מאוד. ברחפנים החדשים ישנם חיישני התנגשות שאמנם יעזרו ויהיה נכון להשתמש בהם לגיבוי, אבל ממש לא כהעברת אחריות מלאה לרחפן. יש , היו ויהיו התרסקויות עי החיישנים לא זיהו מכשול בזמן, או כי זיהו אותו מאוחר מכדי שיהיה לרחפן זמן לעצור.

לא לסמוך על חיישנים
דוגמה למצב שבו הייתה מתרחשת התנגשות אם הרחפן היה במוד מעקב אוטומטי

בנוסף יש נטיה לעצלנים להחזיר באופן קבוע את הרחפן הביתה בלחיצת כפתור. טסים לנו ק”מ הרחק ואז בסוף פשוט לוחצים “חזור הביתה” הוא כבר יחזור, מושלם לא? ממש לא מומלץ, בכל שלב שהרחפן באוויר באחריותכם לדעת בדיוק איפה הוא, מה הסביבה שלו, מה המכשולים שלו ולהיות מוכנים ודרוכים להגיב מיידית לכל מאורע. תתייחסו לחיישנים כאל גיבוי ולא כאל מערכת ראשית להתבסס עליה.

7

אני לא מצלם, רוצה בשביל הכיף

לוחות המודעות של יד 2 מלאים באנשים שקנו רחפן צילום, הטיסו אותו שבוע / שבועיים / חודשיים ועכשיו מוכרים.

לוחות היד 2 מלאים ברחפנים למכירה
לוחות המודעות של יד 2 מלאים ברחפנים למכירה

למה? כי הם לא בקטע של צילום.

ההתרגשות מהטיסה די ממצה את עצמה אחרי מספר הטסות ומבינים את הייעוד האמיתי של הכלי הזה – זוהי מצלמה מעופפת. אם אתם לא בקטע של צילום , מהר מאוד תמצו את חוויית ההטסה ותשארו עם כלי שעושה משהו שלא ממש מעניין אתכם.

הצד החיובי בכך הוא ש:

  • תמיד אפשר לנסות ואז למכור. שוק היד 2 כאמור פעיל מאוד.
  • אפשר למצוא כלים איכותיים מאוד במחירים סבבה לגמרי כיד 2 (חשוב לבדוק תקינות והיסטוריית ריסוקים).

לסיכום

הרחפנים בכלל ורחפני הצילום בפרט כאן כדי להשאר. אין מנוס, הפוטנציאל בהם כה גדול שאין באמת רציונל למסמר את ההתפתחות של התחומים. הרגולציה משנה לשנה הולכת לכיוון של הבנת המציאות החדשה שנרקמת והתאמת המנגנונים המתאימים להכיל את עולם הרחפנים (במקום לבטל אותו).

יהיו חוקים וכללים נוקשים יותר, אך הגיוניים יותר. כאלה שיש הגיון בלשמור עליהם. כנראה גם מערכות אכיפה יכנסו חזק יותר לתחום באמצעות מנגנונים אוטומטים של פיקוח ובקרה. 

למערכת התנועה בכבישים נדרשו מאות שנים של ניסוי וטעיה עד שהגיעו לאיזשהו סטנדרט מקובל בעולם. עבור הכלים המעופפים לרגולטורים אין את הפריוולגיה לקחת את זה בשאנטי. והדיסקט ככל הנראה בהחלט בתהליך החלפה.

היות ומדובר בתחום שמתפתח תוך כדי תנועה, חוסר ההבנה בו מצד התקשורת או הקהל כנראה ילווה אותנו עוד מספר שנים קדימה, ולנו המטיסים חשוב להיות שגרירים של התחום. וזה אומר, להסביר, להראות, ולצרף לשורותינו מטיסים חדשים :).

מתעניינים בצילום אווירי?אבל לא יודעים מי נגד מי? מה נכנס בתקציב? מה מורכב מדי?
אעזור לעשות לכם סדר ב-רחפני צילום - המדריך למתלבט.

קניתם רחפן צילום?תתחדשו! מה עושים עכשיו?
מוזמנים לקרוא על הצעדים הראשונים אחרי רכישת רחפן DJI.

סוף

4 מחשבות על “מיתוסים שכדאי להכיר ולנפץ על רחפני צילום ב-2018 (וכנראה גם ב-2019)”

  1. בריאר אברהם

    תודה רבה מאוד מיקצועי , רציתי לישאול איך מבצעים צילום פנורמה ו בומרנג ואסרואיד

  2. תודה!! איזה פוסט מעניין ואינפורמטיבי.. בדיוק מה שחיפשתי ותודה לגוגל שהביאני עד הלום 🙂

להגיב על shimonsays ביטול התגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה עדכונים בנושאים דומים?
אפשר להרשם ואדע לעדכן :)

הגעתם עד כאן? זה לא מובן לי מאליו. תודה!
אהבתם? שנאתם? הסכמתם או חלקתם על? כיתבו לי בתגובות למטה.
ואם ממש התחברתם, או מכירים מישהם שזה רלוונטי עבורם אז תפיצו הלאה :)

פססססט … ! 

מכאן אפשר:

להפיץ הלאה

שתפו אותי ;-)
וואצאפו אותי ;)
צייצו אותי      
לעמיתים { }       

באותו נושא

אולי יעניין אותך גם:

מכירים את זה שאתם מול שקיעה מטריפה, ורוצים לעשות תמונת מליון דולר, מעלים רחפן לאוויר, להוטים לפריים מנצח לאינסטה – אבל מה? החצי התחתון של התמונה חשוך לגמרי. בואו נפתור את זה.
הדרכה מלאה על איך להכין טיימלופ: לופ שמופק מטיימלאפס. החל מתפעול הרחפן וצילום חומרי הגלם, דרך העריכה בתוכנות השונות ועד לסגירת סרטון משגע. ההדרכה גם בווידאו.
מה ההבדל בין JPG ל-RAW ואיך כדאי לצלם? אז נתקלתם באמירות שלאיכות מיטבית מומלץ לצלם ב-RAW? מתי כן ומתי לא? ומה זה בכלל?

בנושאים אחרים

מכירים את ה-”לילד יש פוטנציאל“? תמיד היה פוטנציאל, והפוטנציאל תמיד נאמר כהמשך ל“הוא לא ממומש והוא צריך להשתפר“. הנה אנקדוטה – אף פעם לא עשיתי שעורים, לא היה לי חשק, היו לי דברים אחרים לעסוק בהם, דחיתי ודחיתי.
כמה שמח זה עשה במשפחה שלי … נושלתי, אוימתי, אכזבתי, ובעיקר תסכלתי – זוג הורים שרצו רק בטובתי – בטרמינולוגיה של דור שהייתה שונה ב-180 מעלות משלי.
פעם פנו אלי מ-YNET בבקשה להתראיין לכתבה העוסקת בעצמאים העובדים מהבית. המראיינת הכירה את חן ובנוסף לשאלות על האתגרים שלי – שאלה איך זה לא מטריף אותנו לעבוד יחד כזוג. עד ששאלה את השאלה – לא חשבתי על כך.
Isn't being a dog part of being human? What if that's the best part of you, the dog part? What if you're really just a two-legged dog?
בתמונות הענקיות שעיטרו את הקירות בלובי הענקי – צילומים מרהיבים של פועלים קשי יום בשדות האורז. כך כל בוקר עמדתי , חיכיתי למעלית ובהיתי במעצב הלובי שצוחק עלי.
אנחנו לא אוהבים את הנסיעה הארוכה. עבורי ועבור חן הנסיעה הזו מייגעת וארוכה. עם זאת, לפחות פעם בשנה אנחנו עושים אותה כדי להנות מהמים הקרירים ומהיכולת לנקות את הראש למספר ימים.
Scroll to Top
shimonsays logo

רוצה להתחבר?

אפשר ובקלות דרך הטופס המצורף, אבל אין לך ממש סיבה כי זה לא אתר מנויים.

shimonsays logo

רוצה ליצור איתי קשר?

אפשר ובקלות דרך הטופס המצורף, או לחילופין לפנות דרך אחת הרשתות: